Blog Fantastic Beasts And Where To Find Them review blog

Published on september 12th, 2017 | by Ivette

0

Fantastic Beasts and Where to Find Them

Weten jullie nog? Eind vorig jaar kwam een nieuwe ‘Harry Potter’ film in de bioscoop. Fantastic Beasts and Where to Find Them. Soms kom je achter parels die je graag met anderen wilt delen. De soundtrack van deze film is zo’n parel.

Hoewel ik de film natuurlijk in de bioscoop had gezien, heb ik niet echt stil gestaan bij de muziek van de film. Afgelopen weekend kwam ik erachter dat niemand minder dan James Newton Howard deze muziek heeft gemaakt. En het eerste wat ik dan doe is bij letterlijk alles laten vallen en de muziek opzoeken.

James Newton Howard

James Newton Howard is voor mij een bijzondere componist. Hij maakt bijzonder inspirerende muziek die zo lang blijft hangen. Daar wil ik naar blijven luisteren. Hij creeërt die wereld weer voor me. Met alleen al zijn muziek kan ik zo wegdromen. Zijn bladmuziek is echter weinig te koop. Zeker als je zoekt naar bladmuziek voor een harmonieorkest. Ander bijzonder werk van de hand van Howard is de muziek van de Disney-film Dinosaur uit 2000. Ben je nieuwsgierig naar dit werk, luister dan eens naar Inner Sanctum, The Egg Travels, The CourtshipAcross the Desert en Finding Water.

De filmmuziek

De cd heeft voor mij nu al favorieten. De Main Titles is echt werk van Howard. Tina Takes Newt In bevat de bekende jazzy sound die we ook hoorden in de zesde film van de Harry Potter reeks (The Slug Party, Wizard Weezes). Niet hetzelfde, maar natuurlijk het geluid van de jaren ’20 van de vorige eeuw. En dan horen we de echte James Newton Howard weer, wanneer Inside the Case start. Een groots geluid, warm en hoopvol. Het gaat terug naar een ander, kleinere setting en melodie. Fijn geluid uit de hoorns die ik kenmerkend vind voor zijn muziek. Maar ook over het slagwerk gebruik heeft Howard zijn eigen visie.

Tina and Newt Trial is een heftig nummer. Evengoed hoor je wel zo af en toe een positief akkoord, die het geheel spannend houdt en niet alleen een negatief zwaar geluid. A Close Friend heeft een klinkend vrouwenkoor, een mooie afwisseling met het zware nummer. Relieve Him of His Wand is het langste nummer van dit album, 12:33 minuten. Het bevat weer die mooie melodielijn behorend bij deze film. Vanaf 4:19 minuten gaat de muziek opbouwen en komt tot een hoogtepunt rond 5:00 minuten. Dan klinkt die melodielijn in de piano en begeleidende instrumenten. Daaronder hoor je de cello’s een mooi patroon spelen.

Uiteraard klinkt muziek van de Harry Potter reeks zo tussen de noten door. Het bekende Hedwig’s Theme is een van die melodielijnen. Maar het is echt muziek die zijn eigen componist en film heeft. Ik vind de muziek een echte aanrader om naar te luisteren.

Heb je de muziek al geluisterd? Wat vond je ervan?

About the Author